Helpcentrum

Troubleshooting

Bounce

Controleer of de verzender een bouncebericht ontvangt na het versturen van de mail. In dit bouncebericht staat waarom de mail niet afgeleverd kan worden. Veelvoorkomende oorzaken zijn:

  • Het ontvangende adres bestaat niet.
  • De mail wordt gemarkeerd als spam.  
  • De ontvangende server is (tijdelijk) niet bereikbaar.
  • Je e-mailadres of een verwijzing in de tekst is opgenomen op een blacklist.

Is de oorzaak onduidelijk? Dien dan een ticket rechts boven in bij "Contact". Vergeet niet het bouncebericht, inclusief de volledige headers, mee te sturen. Zonder bouncebericht is het voor ons namelijk lastig de oorzaak van het niet afleveren van je bericht te achterhalen.

Internetverbinding

Controleer of je internetverbinding goed werkt. Als je problemen hebt met je internetverbinding, kun je geen (goede) verbinding maken met onze server om de e-mail op te halen. Neem in dat geval contact op met je internetprovider.

Webmail

Controleer of je wel e-mail kunt ontvangen via de Webmail. Voor het inloggen op de Webmail gebruik je dezelfde gegevens als voor e-mailen via een e-mailprogramma. Kun je niet inloggen? Volg dan de stappen uit onze handleiding.

Instellingen

Komt de mail wel aan in de Webmail, maar niet in je e-mailprogramma? Dan gaat er iets mis in de verbinding vanuit het e-mailprogramma naar onze servers. Het is dan verstandig de e-mailinstellingen binnen je e-mailprogramma te controleren. De juiste instellingen zijn:

  • (Inkomende) IMAP-server: mail.webosa.nl
  • (Uitgaande) SMTP-server: mail.webosa.nl
  • Gebruikersnaam: jouw volledige e-mailadres (bijvoorbeeld [email protected])
  • Wachtwoord: het bijbehorende e-mailwachtwoord

De door mij verstuurde e-mail wordt niet afgeleverd en ik krijg een bouncebericht. Wat kan ik doen?

Het ontvangen van een bouncebericht na het verzenden van een e-mail kan frustrerend zijn. Een bouncebericht geeft aan dat de e-mail niet is afgeleverd en bevat meestal informatie over de reden van de mislukte bezorging. Volg de onderstaande stappen om het probleem op te lossen:


1. Controleer de foutmelding in het bouncebericht

Een bouncebericht bevat vaak een foutcode en een korte beschrijving van de oorzaak. Veelvoorkomende foutcodes zijn:

  • 550: De ontvanger accepteert geen berichten van jouw adres (bijvoorbeeld door een blokkade).
  • 552: De e-mail is te groot (bijvoorbeeld door een bijlage).
  • 451: Tijdelijke serverproblemen bij de ontvanger.
  • 554: Mogelijke spamfilterblokkade.

2. Controleer het e-mailadres van de ontvanger

Zorg ervoor dat het ingevoerde e-mailadres correct is. Een typefout in het e-mailadres kan ervoor zorgen dat de e-mail niet aankomt.


3. Controleer je eigen e-mailinstellingen

  • Spamfilters: Controleer of je eigen e-mailaccount of server is aangemerkt als spam. Dit kan invloed hebben op de aflevering.
  • DNS-instellingen: Zorg ervoor dat je domein is voorzien van correcte SPF-, DKIM- en DMARC-records. Dit helpt bij het verifiëren van je e-mail en voorkomt dat deze als spam wordt gemarkeerd.

Als je niet zeker weet hoe je dit moet doen, kun je contact opnemen via ons Helpcentrum.


4. Probeer opnieuw te verzenden

Als de foutcode een tijdelijke serverfout aangeeft (bijvoorbeeld 451), probeer de e-mail na enige tijd opnieuw te verzenden.


5. Neem contact op met de ontvanger

Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met de ontvanger en vraag of ze je e-mailadres of domein kunnen controleren in hun spam- of blokkadelijst.

Onderhoud of storing

Zijn alle bovenstaande zaken in orde, maar ontvang je toch geen mail? Bekijk dan via onze statuspagina of er onderhoud plaatsvindt of dat er een storing is.

  • Gemakkelijk online
  • Uitmuntend support
  • Eerlijk en transparant
  • Veilig en betrouwbaar
  • Persoonlijke service
  • Duurzaam ondernemen